Äntligen – snart dags för Hallå Konsument!

Varje dag hör konsumenter av sig till oss på Konsumentverket och vill ha hjälp. Det kan handla om telefonförsäljare som inte håller vad de lovar, ”gratis” provpaket på webben som visar sig vara dyra abonnemang eller leksaker som är farliga. Det är allt från rena bedrägerierna till missförstånd mellan säljare och köpare.

Vi tar emot anmälningar och i vissa fall startar vi tillsynsärenden och försöker komma tillrätta med problemen. Helst vill vi att företagen bättrar sig på eget initiativ efter påstötning från oss, men ibland tvingas vi ta fallet till domstol. På lite längre sikt gagnar tillsynsarbete och rättsärenden konsumenten. Vi får bort en del oseriösa företag från marknaden och andra företag lär sig av kritiken och erbjuder säkrare varor och tjänster. Men det tar lång tid – och tyvärr hinner vi inte med allt som vi skulle vilja göra.

Jag är otålig och vill göra mer. Därför har jag också bett regeringen att få vassare verktyg för att snabbare komma åt fler oärliga aktörer och kunna hjälpa fler människor.

Vi arbetar både förebyggande och med marknadskontroller för att upptäcka varor och tjänster med brister och fel. Samarbetet sker också mellan länder, bland annat genom nätverket Rapex, dit tillsynsmyndigheter rapporterar farliga produkter. Det är ett omfattande arbete som är mycket viktigt för människors hälsa och säkerhet. Vi kan varna för ridhjälmar som inte skyddar huvudet, barnvagnar där barnet riskerar att klämma fingrarna av sig och kläder med snoddar som innebär en stryprisk för barn som leker och klättrar. Vårt arbete leder till att farliga produkter återkallas och att människor blir uppmärksammade på faran.

Men, tvärt emot vad många tror, har vi hittills inte haft uppdraget att hjälpa enskilda konsumenter med rådgivning. Vi har länge velat göra det och nu blir det äntligen så. Regeringen har gett oss ett nytt uppdrag: Den 31 mars 2015 slår vi upp dörrarna till Hallå Konsument. Det blir vägledning och information på webben, i telefon och genom sociala medier. Jag hoppas att det här ska bli ett bra stöd för Sveriges alla konsumenter. Vi vet att behovet är stort och vi känner oss ofta otillräckliga idag. Därför ska det bli extra roligt att kunna hjälpa ännu fler. Konsumenter ska få information inom många områden: särskilt utpekade är pensioner, energi, bostad, livsmedel, miljö, bank och finans samt IT.

Tack och lov gör vi det inte ensamma! Hallå Konsument är ett samarbete mellan oss och tolv andra myndigheter samt de fyra konsumentbyråerna. Dessutom har vi kontakt med en rad andra myndigheter och organisationer som vill vara med och bidra till att den här nya tjänsten blir bra.

Vi kommer inte att ersätta kommunernas duktiga konsumentvägledare. Den lokala hjälpen och kunskapen är oerhört viktig för människor. Jag ser oss som två goda krafter som verkar tillsammans för att göra landets konsumenter medvetna och säkra i sina val.

Läs gärna mer om arbetet med Hallå Konsument på bloggen: http://www.kontaktpunkt.se/

Gunnar Larsson, Konsumentverket